Magnesium

Känner du dig trött hela tiden och aldrig utsövd? Blir du lätt sjuk? Får du ofta kramp i musklerna? Känner du dig låg och deppig?
Kanske behöver du magnesiumtillskott?

Magnesium är en mineral och behövs för flera livsnödvändiga processer i kroppen. Den reglerar metabola processer som gör att vi kan tillgodogöra oss näringsämnen från kosten.
Magnesium behövs bland annat för produktionen av protein, för normal nerv- och muskelfunktion, för skelettet, för att behålla starkt immunförsvar, nervsignalerna till hjärtat och musklerna ska fungera normalt.

Vid brist på magnesium kan man känna av :
muskelsvaghet, ofrivilliga darrningar, irritation, trötthet, det kan också påverka kroppens reflexer, man kan få ökat sötsug, kramper och sömnlöshet. Man kan också känna sig deprimerad och mentalt trött.

Enligt Livsmedelsverket behöver kvinnor ca 280 mg och män ca 350 mg magnesium per dag för att täcka kroppens normala behov. Barn bör få i sig ungefär 50-200 mg per dag. Men forskning påvisar att vi behöver högre intag. Mellan 500-750 mg/dag.
Magnesium förbrukas under träning så tränar du mycket bör du kanske få dig lite extra.

Ta gärna ett blodprov på vårdcentralen för att kolla dina nivåer.

Risk för överdosering av magnesium är liten men kan ge diarré.

Skelettet lagrar magnesium upp till 20-30 års åldern och under uppbyggnaden är det viktigt att få i sig rätt mängd magnesium. När man blir äldre är det viktigt för att inte skelettet ska urholkas och ge benskörhet.
Vid mycket stress kan man få magnesiumbrist likaså vid depressiva symptom, utmattning, trötthet och liknande bör kolla upp sina magnesiumnivåer.

Mat som är magnesiumrik:
Mörkgröna bladgrönsaker
Baljväxter
Nötter och frön
Sojabönor
Vetegroddar
Kakaopulver

Mina tankar om magnesium:
För mig har magnesium varit jättebra. Under en period då jag mådde väldigt dåligt på grund av mycket stress och sorg började jag ta ganska höga doser av magnesium och kroppen blev lugnare och jag sov bättre. Men jag äter det inte jämt utan tar perioder då jag antingen har ett lägre intag eller hoppar över det helt. Viktigt att känna av vad kroppen behöver och hur jag mår när jag tar tillskott och när jag är utan.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *